středa 2. září 2015

Jak se vegansky stravovat ve škole/práci?

Dnešní příspěvek vychází akorát na druhý školní den, takže úplně ideální si říct něco málo o tom, jak se vegansky stravovat během dne, kdy většinu času trávíme ve škole nebo v práci. Kvalitní a zdravá strava je hrozně důležitá a rozhodně se nevyplatí ji zanedbávat a snažit se to dohnat u večeře. Pokud se rozhodnete vyřadit ze svého jídelníčku určité potraviny, nevyhnete se nutné přípravě jídla do krabičky a nebo hladovění, protože v okolí práce/škole často nebývá nic kromě mini marketu (pokud nemáte štěstí jako já = pár metrů od práce Vegan City, hurá!). Nakonec to může být docela zábava, pokud vás vaření alespoň trochu baví. Snažím se nevymýšlet složitosti, dostatečně pít, jíst pravidelně a to především hodně ovoce a zeleniny a proto se odvážím říct, že už mám "krabičkování" tak trochu v malíčku. Proto jsem vám sepsala pár tipů a během pracovního týdne vyfotila, co si chystám do práce. Snídani stíhám ještě doma, ale nechala jsem ji tam jako inspiraci pro ty z vás, kteří vyběhnou na poslední chvíli z domova a ráno začínají teprve ve vlaku/škole/práci..


SNÍDANĚ

Snídaně mám vůbec nejradši, ale jak je vidět, vítězí u mě klasika v podobě sypaných müsli nebo zapečené domácí granoly. Většinou přidám ještě ovoce, oříšky a někdy zaliji rostlinným mlékem. Připravit si můžete i lívance (klidně den předem a pak jen ohřát) a pokud máte rádi, vyzkoušejte ovesnou kaši na milion způsobů. O víkendu můžete třeba upéct cizrnový koláč a v pondělí ho posnídat.

SVAČINA

V létě mi bohatě stačí během dopoledne ovoce. Vyzkoušejte ho v tekuté podobě smoothie nebo ho rozmixujte společně s kokosovým mlékem, přidejte chia semínka a přes noc nechte ztuhnout do konzistence chia pudingu. Oblíbené jsou u mě také ovesné sušenky (ovesné vločky + sušené ovoce + banán = zapéct na 15 minut).

OBĚD

Oběd by měl především zasytit a dodat energii na další část dne. Možností je spousta - nakrájené tofu opečené na pánvi, tempeh, luštěninové placky/karbanátky se spoustou zeleniny (čerstvá, grilovaná, zapečená..), pohanka, bulgur, kuskus, quinoa, plněné tortilly. 

VEČEŘE

Lehce stravitelné jídlo je na večeři ideální a vůbec nejradši mám, když s ním není moc práce. Rychle se dají připravit saláty ze zeleniny, červené čočky nebo luštěninové a tofu pomazánky. 

MŮJ TÝDEN

A konečně inspirace z mé kuchyně. Ještě bych ráda dodala, že do práce chodím mezi osmou-devátou hodinou ranní a odcházím kolem páté (jídlo pro člověka pracujícího 12 hodin se tedy bude výrazně lišit), mám možnost přípravy jídla přímo v práci a pár metrů odtamtud je Vegan City, pro případ že se to nepovede. Sama jsem ale zažila pár let studených obědů ve škole, kde nebyla možnost mikrovlnky, v takových případech se hodí zmiňovaný kuskus nebo bulgurové variace, které chutnají dobře i studené. Jídlo jsem fotila v týdnu, kdy bylo největší vedro a večer jsem si dala ještě navíc meloun a po cvičení třeba smoothie, takže se jedná opravdu pouze o jídlo, které si nosím do práce. Kalorie nepočítám, protože mě to nutí moc přemýšlet a hlavně jezte tak, abyste z toho měli radost!

PONDĚLÍ

sypané müsli se sušeným ovocem, borůvkami a lískovými oříšky
300 g rybízu
uzené tofu opečené na bazalkovém oleji, grilovaná cuketa a čerstvá rajčata
salát s mrkví, sušenými rajčaty, mandlemi, zakápnutý avokádovým olejem


ÚTERÝ

pohankové lívance připravené den předem + borůvky rozmixované s kokosovou smetanou
2 broskve, ovesné sušenky a meloun
zapečený lilek s rajčaty, sušenou bazalkou a lahůdkovým droždím


STŘEDA

zapečená granola s čokoládou, lesním ovocem a kešu oříšky
2 pomeranče
bulgur s červenými fazolemi, tempehem, jarní cibulkou a petrželkou
nakrájená zelenina s čočkovou pomazánkou (uvařená červená čočka, rozmixovaná s trochou soli a pepřem)


ČTVRTEK

zapečená granola + kakaová pomazánka z avokáda (rozmixované avokádo s kakaem a agávovým sirupem)
matcha smoothie z čerstvého manga s chia semínky
ovocný salát (ananas, meloun, borůvky, hroznové víno)
tortilly plněné tofu, zeleninou a sójovou zakysanou smetanou
celozrnný chlebíček s dýňovými semínky s avokádovou pomazánkou a rajčaty


PÁTEK

sypané müsli s kokosem, kešu oříšky + nakrájený banán
kiwi + nektarinka
cizrnové placky se salátem a rajčaty 
kuskus s fazolovými lusky, hráškem a mrkví


2 komentáře:

  1. Naprosto super článek a ještě lepší fotky:). Mám fakt radost a dodalo mi to potřebnou inspiraci a odhodlání, jelikož většinu svého jídla jím opravdu v práci (jen večeře mi zbývá na doma). Kdybys měla další svoje jídelníčky, tak určitě přidávej, ráda se zase podívám. A teď jdu hledat ve tvých článcích recepty na vyfocená jídla:).

    OdpovědětVymazat
  2. Právě jsi mě asi zachránila :))
    Vypadá to peckově, píšu nákupní seznam :D

    OdpovědětVymazat