neděle 3. ledna 2016

10 tipů, jak začít rok 2016 zdravě

Snad žádný začátek roku se neobejde bez novoročních předsevzetí, nad kterými se, ať chcete nebo ne, zamyslíme alespoň na vteřinu snad všichni. Upřímně nejsem jejich velký fanoušek, protože si myslím, že sebe a svůj život můžeme změnit kdykoliv, stejně tak jako se můžeme rozhodnout, že budeme jíst zdravě nebo jestli chceme dobrovolně jíst maso a zda opravdu potřebujeme k životu všechny živočišné produkty, za kterými se skrývá spousta utrpení a bolesti. Neříkám tím tedy, že vegansky = zdravě, ale bezpochyb jsou tyto dvě rozhodnutí ta nejlepší, která jsem pro své zdraví mohla udělat. A věřte mi, že byla doba, kdy jsem si k snídani dala s radostí donuty s cukrovou polevou a celý den jedla skoro jenom rohlíky. Fakt! Milovala jsem je a zelenina mi moc nechutnala, respektive jsem neměla ani tušení, kolik může mít podob. Proč taky, když mě vaření stejně nebavilo? Naštěstí mám tohle období za sebou a pokud jste se dostali až sem, očividně nás spojuje společný zájem, nebo zkrátka chcete být o krok blíž ke svému zdraví, které můžete ovlivnit vy sami, což je naprosto skvělé! A nebojte, mých 10 tipů, jak začít rok 2016 zdravě zvládne každý a mám je na sobě odzkoušené.


1) Zdravá velká snídaně
  • O snídaních bylo řečeno již mnoho a můj blog není žádnou výjimkou. Důležité ale je, jak bude snídaně vypadat a jestli bude dostatečně velká a výživná na to, aby vás dostatečně nastartovala i do toho nejnáročnějšího dne.
  • U mě nechybí domácí granola, čerstvé ovoce, které ráda rozmixuji s trochou rostlinného mléka a následně ho používám místo jogurtu + oříšková másla a oříšky od pekanových, přes lískové až po vlašské, například. 
  • A jestli ráno zrovna nestíháte, klidně si snídani umixujte podle bodu č.2 a nebo si upečte nějakou zdravou dobrotu den předem. 

2) Smoothie: Snídaně i svačina, kterou můžete vypít
  • Nedávno se mi rozbil odšťavňovač a shodou okolností jsem dostala k Vánocům smoothie maker, ve kterém umixujete oblíbené ovoce, nádobu zašroubujete a zároveň vám poslouží i jako lahev = nemusíte mýt tolik nádobí a je to super praktický. 
  • Do smoothie si můžete dát klidně 5 banánů, které byste na posezení jen tak nesnědli a ucucávat ho cestou do práce/školy nebo po cvičení. 
  • Mojí oblíbenou kombinací je mango+špenát a banány+mražené jahody, mňam!

3) Zelenina, zelenina, zelenina.. 
  • Snad všude se dočtete, že klíčem k úspěchu zdravého stravování a hubnutí je zelenina. Ale co když vám nechutná a vaše poslední (a nejhorší) vzpomínka na vařenou zeleninu je ze školní jídelny? Žádný strach, tenhle pocit, kdy se k její konzumaci nemůžete přemluvit, znám moc dobře. Zkuste to alespoň jednou denně a začněte s jednoduchými recepty: grilujte, zapékejte, vařte na páře, připravujte saláty různých chutí, dokud neobjevíte to, co vám chutná.
  • Zelenina nyní tvoří velkou část mého jídelníčku a naprosto ji miluji! A mimochodem, víte, že z červené řepy můžete připravit i skvělé sladké brownies? 
4) Každý týden nová potravina 
  • Když jsem přestala jíst maso, odstartovala se vlna, kdy jsem pročítala denně všechny blogy o zdravém stravování, fitness a veganství. Byla jsem naprosto fascinovaná, kolik (zdravých) potravin existuje, o kterým jsem neměla sebemenší tušení. Samozřejmě, na začátku jsem k tomu přistupovala s poměrně velkou nedůvěrou, ale teď už se nemůžu dočkat dne, kdy zase vyrazím na nákup a přinesu si domů něco nového. 
  • Nevadí mi utratit víc peněz za jídlo, protože vím, že to dělám hlavně pro sebe a že se mi to vrátí. Tím ale nemyslím, že musíte nakupovat drahé oleje, matcha tea, raw proteiny a všechny různé tyčinky, protože to nejlepší se stejně nakonec ukrývá v čerstvém ovoci a zelenině. Konec konců, i tam můžete stále objevovat nové druhy a odrůdy, ze kterých můžete v kuchyni kouzlit.
5) Nové recepty
  • Pořád se k tomu vracím, ale když jsem se rozhodla vyřadit z jídelníčku maso, uvědomila jsem si, že vlastně moc vařit neumím a že je na čase se to naučit. Neznamenalo to, že v guláši vynechám maso nebo ho nahradím tofu (což samozřejmě také jde), ale kompletně jsem změnila jídelníček. 
  • Už předtím jsem si zapisovala recepty z blogů, začala si poctivě připravovat do školy krabičky s jídlem a začala jsem se na jídlo těšit a užívat si ho. Měla jsem radost z každého nepřipáleného jídla, z koláče, který byl krásně nadýchaný a právě proto mě bavilo a doteď baví hledat nové recepty. Jakmile trochu procitnete do vaření ze zdravých surovin, začnou přicházet automaticky nápady.  


6) Pijte hodně vody a méně alkoholu
  • Základ, který vás v mnoha případech může zachránit od únavy a nepříjemných bolestí hlavy. Jestli se k pravidelnému pitnému režimu nemůžete sami dokopat, noste s sebou skleněnou lahev vody, kterou mějte vždy na očích. Skvěle chutná voda s plátky okurky a limetkou
  • Co se alkoholu týče, zkuste se bavit i bez něj. V prosinci jsem ho sama vypila až až, nejen díky vánočním večírkům, ale také kvůli stresu, protože jsem potřebovala vypnout a protože teď vím, že to byla jenom výmluva a jde to i jinak. Navíc mám střídavé období, kdy je mi zle i po malém množství alkoholu, aniž bych se opila a po pivu mám pocit těžkého žaludku ještě druhý den ráno. Neříkám tedy, že už nikdy nebudu pít, ale určitě to omezím na minimum a slavnostní příležitosti:)

7) Začněte cvičit 
  • Cvičení mě hrozně baví a to především proto, že mi dělá psychicky dobře nejen po tréninku, ale i během dne, kdy si díky tomu nepřipadám jako největší lenoch a tlusťoch (ano, některé věci z hlavy asi bohužel nedostanu). 
  • Najděte to, co vás baví a pravidelně cvičte. Ať už to bude jóga, box, zumba nebo budete chodit plavat
  • A pokud máte pocit, že se nemůžete k cvičení dokopat, dejte si do telefonu fotky vaší vysněné postavy, představte si ten pocit po cvičení a ve většině případů vám zaručuji, že už budete na cestě do fitka nebo budete obouvat boty na běhání. V opačném případě už můžu doporučit jenom hotel Panorama a Corinthia, kde se vám naskytne dokonalý výhled z 24. a 25. patra na celou Prahu a kde si můžete nejen zacvičit, ale i zaplavat.

8) Motivace, cíle a úspěchy
  • Chcete-li začít zdravě jíst nebo cvičit, nikdy se to neobejde bez určité motivace. Ve většině případech to bývá dokonalá postava (kterou jste odkoukali na instagramu a po které toužíte), být spokojená sama se sebou a nebo se někomu víc zalíbit, což byste měli být v každém případě hlavně vy. 
  • Mimochodem, jsem na tom stejně - od svých 14 let, kdy jsem vážila 63 kg mě času od času přepadne strach, že zase přiberu. Paradoxně jsem shodila nejvíc jen díky nemoci, kdy jsem se dostala na 48 kg a od té doby se pohybuji kolem 50-52 kg, po náročném prosinci se pro jistotu nevážím. 
  • Pomáhá mi zapisovat si, co jsem za den snědla, jak dlouho a co jsem cvičila a to ne proto, že bych si počítala kalorie, ale proto, abych věděla, v čem se zlepšit, kdy jsem měla horší období a kdy si můžu dovolit naopak jíst víc. A samozřejmě, jestli se jednou dopracuji k vyrýsovaným svalům na břiše, budu spokojená:D 
  • Nezapomeňte se pochválit a dávejte si na začátku takové cíle, které zvládnete. Takže místo deseti uběhnutých kilometrů si dejte klidně dva a běžte svým tempem. Místo - 15 kg se přeměřte metrem a radujte se z jednotlivých centimetrů, které budou ubývat. Vydržte a ono to přijde samo:) A když si jednou dáte čokoládu, nic si nevyčítejte
  • Dobrou motivací může být také nákup oblečení na cvičení, které si díky tomu zase o něcí víc zamilujete. 
   9) Nestresujte se a vyražte do přírody 
  • Bohužel neumím vypnout tak, jak bych chtěla a dokonce jsem před dvěma lety ani neuměla pořádně odpočívat. 
  • Stresuje mě, že nestíhám, že jsem za den chtěla stihnout víc, že mám v některé dny sníženou pozornost a práce mi jde pomalu a dál už to určitě znáte. 
  • Vysvobozením je pro mě volno, tedy víkend nebo dovolená, kdy zavřu všechny maily a dělám jenom to, co mě baví a tím vlastně zase pracuji, ale tentokrát jenom tak, jak chci já a jak si to sama uvařím. Zkouším, ochutnávám, všechno hezky aranžuji tak, aby to na fotce vypadalo dobře, fotím, jím a upravuji. 
  • A pak čtu a chodím do přírody, kde mi dojde, že na světě záleží jenom na tom, že jsme zdraví a máme se navzájem. Jasně, je potřeba mít kde pracovat, mít peníze, platit nájem a jídlo, ale práce je a bude a není důvod, proč se kvůli ní stresovat. Bohužel kolem mě není moc lidí, kteří by to viděli takhle pozitivně, proto si to musím říct sama a nahlas. 

10) Myslete pozitivně a bavte se každým okamžikem
  • Zní to bláznivě, ale mám pocit, že v dnešní době chybí hodně lidem nadhled, který jsem zmiňovala v předešlém odstavci. 
  • Myslete pozitivně a budou se dít pozitivní věci. Začnou vás obklopovat pozitivní lidé, budete se soustředit na hezké okamžiky, které si budete umět sami vytvářet a zároveň je to jeden z prvních kroků, jak si užívat život, i když není vždy zrovna ideální. 
  • Naučila jsem se být flegmatická k věcem, které nemůžu změnit a raduji se z toho, že si ráno připravím skvělou snídani, že mi někdo podrží dveře a nebo že můžu jít na večeři se svými nejbližšími. Nic to nestojí a i když si teď připadám jako autorka nejhorších motivačních textů na webech typu FirstClass, ráda si i jen tak pro sebe zanadávám, občas se hystericky rozbrečím kvůli ničemu, ale ze všeho nejraději se směju. 

Přeji vám krásný nový rok 2016 a ať je jenom takový, jaký si přejete! 

Jarmila 

9 komentářů:

  1. Krásný článek, který přišel přesně vhod!
    V každém bodě jsem si něco našla nebo souhlasně kývala.
    Děkuji za něj a přeji šťastný nový rok!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mi dělá velkou radost, děkuji! :)

      Vymazat
  2. Opravdu moc pěkný článek úplně nádherné fotky. Nejvíce se mi líbí ten hotel(y), asi se přestěhuji do Prahy!
    Můžu se zeptat jaký typ smoothie makeru máš, už dlouho si plánuji nějaký koupit, ale nějak si nemůžu vybrat, a tenhle vypadá hodně dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,
      smoothie maker jsem dostala k Vánocům, konkrétně značku Russell Hobbs - Kitchen Collection Mix&Go a jsem moc spokojená :)

      Vymazat
  3. Ahoj, do těch hotelů je možné jednorázově zajít do fitka? Jinak díky za inspirující článek. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,
      já děkuji:) Oba dva hotely jsou normálně přístupné pro veřejnost, jen do Corinthie je lepší udělat předem rezervaci. V obou se nachází fitko i bazén (Corinthia akorát teda nemá z posilovny takový výhled jako Panorama, ale zase je o něco větší) + je tam i sauna a vodní pára, takže ideální na relaxování.

      Vymazat
  4. Jéé, moc krásný článek, Jarmi! Pořád se jenom zlepšuješ, super!

    OdpovědětVymazat
  5. Krásný článek, ten závěr je ovšem nejlepší. Super blog, skvělá inspirace, dokonalé fotky. A bezvadný tetování!

    OdpovědětVymazat